Met techniek word je geen Willie Wortel, wel CEO!

Home / City Challenges / Amsterdam / Met techniek word je geen Willie Wortel, wel CEO!

In 2014 gaf de overheid 6 miljoen euro uit aan techniekonderwijs op de basisschool. In 2016 was dat nog maar 1,5 miljoen euro en dit bedrag wordt in 2018 gehalveerd tot een schamele 750.000 euro. Hoeveel is dat per basisschoolleerling, iets meer dan een halve euro per jaar? Daar kun je niet veel voor doen en er gebeurt al te weinig! Ik zie het aan mijn eigen kinderen op de basisschool en in het middelbaar onderwijs: er is (naast het reguliere lesprogramma) aandacht voor dans, muziek en boeken, maar niet voor techniek. Natuurlijk moet je financiële keuzes maken, maar techniekonderwijs mag niet ontbreken. Het is zelfs ontzettend belangrijk: het hoort bij de wereld van vandaag.

Vooral bij meisjes moeten we de angst voor techniek wegnemen. Het is niet gek als je geïnteresseerd bent in techniek en een sterrenkijker voor je verjaardag wilt. Op de middelbare school zie je nu dat meisjes vaak niet voor een technisch pakket kiezen, omdat ze niet weten wat ze ermee kunnen. Waarom niet gewoon doen wat je leuk vindt en alle opties openhouden? Techniek kiezen betekent niet dat je een Willie Wortel wordt. Wel word je er een analytische denker van het is niet voor niets dat het merendeel van de CEO’s van grote bedrijven een technische achtergrond heeft.

We kunnen de angst voor techniek wegnemen door kinderen er al op de basisschool nieuwsgierig naar te maken en ze zich te laten afvragen hoe dingen werken. Ik geef zelf soms les in sterrenkunde aan groep 4 van de basisschool van mijn kinderen. Zowel de jongens als de meisjes vinden dat ontzettend leuk, er is geen enkel verschil. Wel merk je dat jongens beter geïnformeerd zijn, ze hebben bijvoorbeeld al eens een boek over de ruimte gekregen.

Daarom moeten niet alleen scholen, maar ook ouders techniek aanbieden aan hun zonen en dochters. Het maakt niet of je zelf ‘bèta’ of ‘alfa’ bent. Ik heb natuur- en sterrenkunde gestudeerd en neem mijn kinderen ook mee naar het Rijksmuseum. Toen ik op de basisschool zat, ging ik met mijn ouders naar het ruimtevaartcentrum in Noordwijk. Het was de tijd van Wubbo Ockels en de ruimtevaart stond erg in de belangstelling. Het maakte dat ik astronaut wilde worden – dat is niet gebeurd, maar met mijn studie zit ik toch aardig in de richting.

De Smart City Challenges for Girls zijn heel geschikt om meisjes nieuwsgierig te maken naar techniek. Ik was bij de challenge in Amsterdam. Daar mochten ze meedenken over het verbeteren van speelplekken in de stad, met behulp van technologie. Je zag hoe geweldig en spannend ze het vonden. Bijzonder vond ik dat als je een probleem over een kinderonderwerp door kinderen laat oplossen, dit dingen oplevert waar je zelf niet aan hebt gedacht. Zo zeiden de meisjes dat de speeltuinen van nu ‘voor kleine kinderen zijn’. Ze kwamen met heel veel creatieve ideeën om daar met technologie verandering in te brengen!

Voor mij bewijzen de challenges dat het goed is om kinderen uit te dagen, te laten ontdekken wat je met technologie kunt doen en hoe het werkt. Mijn oproep is daarom ieder initiatief op dit gebied te omarmen. Als bedrijven moeten we ook niet wachten op de overheid, maar zelf bouwen aan de toekomst van de jeugd van nu. Met de challenges hebben we straks zo’n 300 meisjes bereikt, die hun ervaringen weer delen op bijvoorbeeld sociale media. Al zitten er bij ieder initiatief maar een paar tussen die een nieuw inzicht hebben gekregen en straks voor techniek kiezen, dan maken we al een verschil!

Anouk Noordervliet, director customer experience & product owner CRM, Eurofiber

Related Posts
De winnaars van de challenge in Amsterdamsabine