Laat ze een ziekenhuis met programmeerbare lift bouwen

Home / Blogs / Laat ze een ziekenhuis met programmeerbare lift bouwen

Van alle kanten komen de technologische ontwikkelingen op ons af: robots, drones, slimme algoritmes, … Ze veranderen de manier waarop we in de komende jaren leven, werken en met elkaar omgaan – en het gaat allemaal zo snel dat we erdoor worden overrompeld. Bijna alles is mogelijk, maar de belangrijkste vraag voor de toekomst is wat we met technologie willen. Hoe gaan we het gebruiken in onze maatschappij? Die vraag moeten we ons vanaf heel jong stellen en dat geldt ook voor meisjes.

Het gaat om meer dan alleen techniek: designers, architecten, programmeurs, sociologen, psychologen, … ze moeten allemaal samen praten en werken zodat we bij de inzet van technologie denken vanuit de mensen die het gebruiken. Dat is ‘design thinking’, mijn vakgebied. Kinderen moeten er vroeg mee in aanraking komen: de bouwstenen van technologie leren kennen en weten hoe je ermee omgaat. In het kleuteronderwijs kun je daar al mee beginnen, heel simpel met legostenen. Gewoon doen, dat noemen we ‘tinkering’. Daarnaast zijn lessen over technologie en ethiek en filosofie nodig, op iets oudere leeftijd. Ik kan er nu al met mijn dochter van zeven over praten dat je niet zomaar alles op internet mag zetten.

Meisjes vragen misschien een iets andere benadering dan jongens. Laten we even bij Lego blijven. Je hebt Lego Friends, waarmee je ziekenhuizen en pretparken maakt om er daarna mee te spelen, en Lego Ninjago, dat vooral gericht is op het bouwen zelf. Meisjes neigen toch meer naar het verhalende, een heftruck in elkaar zetten waarvan ze vervolgens enkel de vork op en neer kunnen laten gaan vinden ze niet zo interessant. Waarom dan niet een pakket aanbieden voor een ziekenhuis waarin ze een programmeerbare lift kunnen bouwen?

Op de Smart City Challenges for Girls spreken we meisjes wel op de juiste manier aan: daarom ben ik er zo enthousiast over! Ze worden laagdrempelig en spelenderwijs uitgedaagd om na te denken over hoe we idealiter in onze maatschappij met technologie omgaan en daar oplossingen voor te bedenken. Als jurylid tijdens een van de challenges was ik positief verbaasd. De meisjes dachten heel goed na over het probleem vanuit de mens, in dit geval de fietsers in de stad. Ze integreerden allerlei technologieën in hun verhaal en gingen zelfs een stap verder door rekening te houden met duurzaamheid. Ontzettend goed!

De challenges leggen een hele mooie koppeling tussen wat er kan en wat we in onze maatschappij met technologie willen. Ze zetten de meisjes ook aan om na te denken of ze daar wel genoeg mee bezig zijn. Dat is belangrijk – want net als jongens hebben zij een grote rol in hoe we de komende jaren met innovatie omgaan.

Danielle Arets, werkt bij Design Innovation Group en geeft les aan de Design Academy Eindhoven

Related Posts
soowpictures_sccfgutrecht_0448foto-franka-kerklaan2