Hoezo differentiaalvergelijking? Doe mij maar een challenge!

Home / City Challenges / Amsterdam / Hoezo differentiaalvergelijking? Doe mij maar een challenge!

Onze steeds verder digitaliserende samenleving heeft oplossingen nodig waarbij buiten de gebaande paden wordt gedacht en die de status quo challengen. De Smart City Challenge for Girls in Amsterdam bracht drie generaties vrouwen samen die bezig zijn met techniek om maatschappelijke problemen op te lossen: de meisjes van de basisschool, die digital native opgroeien, de studentes in artifical intelligence en techniek, en de juryleden: natuurkundigen, landschapsarchitecten en stedenbouwkundigen. Als marketeer was ik zo’n beetje de enige vrouw zonder technische achtergrond. Dat was misschien anders geweest als ik zo’n challenge had meegemaakt op de basisschool.

Als echte alfa op school zijn bij mij de praktische toepasbaarheid van vakken als wiskunde B, informatica en natuurkunde niet echt overgebracht. Zo weet ik nu nog steeds niet waarom ik ooit de differentiaalvergelijking heb geleerd. Dat is anders met talen, statistiek en economie, daar kun je meteen mee aan de slag. Daarom was mijn keuze destijds snel gemaakt. Een dag als de Smart City Challenge, waarop blijkt wat je allemaal met techniek kunt, had voor mij het verschil kunnen maken.

Ik hoop dat het ook geldt voor de meisjes die hebben meegedaan. Ze waren in ieder geval super enthousiast en hadden veel affiniteit met de challenge: hoe je kinderen in beweging houdt in een drukke stad met beperkte ruimte door ze leuke ‘smart’ speelplekken te bieden. In de ochtend kregen ze allerlei presentaties, bijvoorbeeld over big data, slimme stadsbakens (City Beacons) en stedenbouw, maar ook over bewegen en waarom dat zo belangrijk is.

De verhalen spraken duidelijk tot de verbeelding: met hun rugzakje vol informatie gingen ze ’s middags keihard aan het werk om het vraagstuk op te lossen. Het viel me op hoe mondig ze waren en ook helemaal niet bang om vragen te stellen: de adviesdesk die ik met een collega ‘bemande’ werd goed bezocht. Vragen over drones, apps, sensoren, City Beacons, robots, scanners, virtual reality, maar ook over veiligheid passeerden de revue. Het leuke was dat ze voor ieder probleem direct op zoek gingen naar een oplossing. Zo was er een spel bedacht waarbij je attributen nodig had, maar hoe zorg je dat die in de speeltuin blijven? Het antwoord was snel gevonden: dan doen we er gewoon sensoren op zodat we altijd weten waar ze zijn!

De creativiteit was trouwens sowieso groot. Zo had het winnende team maar liefst tien nieuwe spellen bedacht, plus een manier om dezelfde plek voor verschillende spellen te gebruiken door andere videoachtergronden op de grond te projecteren. En weer een ander team had bedacht hoe je met een app heel gemakkelijk je vriendinnetjes uitnodigt om naar een speelplek te komen.

Wat me ook erg opviel, was hoe goed de studentes het deden. Zonder enige pedagogische achtergrond waren ze uitstekend in staat om de basisschoolmeisjes te begeleiden: er ontstonden bijna als vanzelf multidisciplinaire teams om het vraagstuk van verschillende kanten aan te pakken. De studentes brachten hun eigen enthousiasme voor techniek over op de meisjes en daagden ze echt uit.

Ondanks mijn niet-technische achtergrond ben ik toch bij een technologiebedrijf als Eurofiber terechtgekomen. Werken bij Eurofiber gaat over meer dan techniek en glasvezel. Het gaat over bijdragen aan een smart society en deel uitmaken van de grote veranderingen die technologie teweeg gaat brengen, de mogelijkheden van morgen. Dat is precies de essentie van de challenges: het spreekt mij aan en de meisjes duidelijk ook!

Sabine Oordijk, segment marketeer, Eurofiber

Related Posts
foto-anoukDe meiden van Delft