Zwolle – 16 februari 2018

Challenge

Ontwerp jullie droomschoolplein dat slim gebruik maakt van klimaatverandering.
Bedenk hiervoor digitale technologie waarmee je regen, wind en warmte kunt gebruiken op het schoolplein. Denk hierbij aan dingen die gebeuren op een schoolplein, zoals halen/brengen, spelen etc.

Zorg dat op jullie schoolplein de volgende dingen zijn:

  • een speeltoestel
  • een wachtplek
  • een plek om te halen en brengen
  • een ondergrond
Winnende groepje

Groepje Groen

Mening van de jury

De belangrijkste reden van de jury waarom het Groene Groepje net boven de rest uitstak was het feit dat ze bedacht hadden dat als de school te veel energie op zou wekken, door alle slimme speeltoestellen en zonnepanelen, ze deze energie aan de stad Zwolle geven. Zodat iedereen gebruik kan maken van deze duurzame energie!

Deelnemende scholen
  • De Vlieger
  • De Sprankel
Jury
  • Ingrid Geveke, Gemeentesecretaris Gemeente Zwolle
  • Arian de Korte, Directeur Infrastructuur Eurofiber Nederland
  • Gert Wagenvoort, Opleidingsmanager ICT Deltion
  • Manon Schrijnemaekers, Instroom- en aansluitingscoördinator Techniek Windesheim
  • Mariet Verhoef, President Women for Water
De winnaars
Impressie van de challenge in Zwolle
De slimme ideeën van de meisjes

Omdat de ideeën van de verschillende groepjes soms wat overlapten hier alle ideeën van de meisjes in de vier categorieën opgedeeld.

Speeltoestel

Het slimme speeltoestel sprak natuurlijk erg tot de verbeelding. Bijvoorbeeld een duikelrek tussen twee windmolens dat ook nog eens energie opwekt als een kind een koprol maakt. Of een glijbaan waar door wrijving energie wordt opgewekt. Ook schommels en wipwappen die door beweging energie opwekken werden door de meisjes bedacht. Daarnaast werden er verschillende trampolines bedacht. Bijvoorbeeld een trampoline boven een diep gat in de grond, waaronder het regenwater kon worden opgeslagen.

Ondergrond

  • De ondergrond kan van zonnepanelen zijn, waar je natuurlijk gewoon over heen kan lopen. Als de school uit is en het schoolplein niet gebruikt wordt dan kunnen de zonnepanelen richting de zon draaien zodat ze meer energie opwekken.
  • Er kan gebruik gemaakt worden van ‘sponstegels’ waardoor het schoolplein altijd droog is, als er in de toekomst meer regen valt.
  • Tegels die energie opwekken als je er overheen rent, deze kunnen bijvoorbeeld onder het voetbalveldje, maar ook onder de hinkelbaan.

Wachtplek

Er werd ook rekening gehouden met de ouders en leerkrachten, zo werd er een wachtplek bedacht met een overkapping waar in de zomer airco was en in de winter verwarming. Ook was er een Smartboard waarop je precies kon zien hoe laat een bepaalde groep richting de schooldeur kwam gelopen.

Haal- en brengplek

Er moesten genoeg fietsenstallingen zijn voor de kinderen. Een groepje wilde dat deze onderverdeeld werden per klas, zodat je nooit je fiets kwijt was. Een andere groep vond het handiger dat de lege plekken groen oplichtten. Om ouders aan te moedigen hun kinderen met de fiets naar school te brengen had één groepje een systeem bedacht dat nummerborden scanden. Elke keer als je je kind met de auto naar school bracht werd er 50 cent in rekening gebracht.

Extra ideeën voor de verschillende schoolpleinen

  • Robotvliegjes (minidrones) die CO2 uit de lucht filteren waardoor er altijd schone lucht op het schoolplein is
  • Een uitschuifdak over het schoolplein met zonnepanelen, zodat er schaduw is op warme dagen
  • Waterpomp met gerecycled regenwater
  • Opruimrobot, die het schoolplein schoon houdt
  • Moestuinen voor schoolfruit
  • Een prullenbak waar je punten krijgt voor afval scheiden. Je wint als je het meeste afval hebt weggegooid in de juiste bakken