Assen - 25 september 2020

Challenge

In Assen willen we graag dat zoveel mogelijk mensen de fiets gebruiken, omdat fietsen gezond is, leuk is en beter is voor het klimaat. Hoe kunnen alle mensen, van je oma tot toerist, met plezier én ook veilig fietsen in Assen? Zou een ‘slimme’ fiets hierbij helpen? Kan deze fiets ook praten/‘communiceren’ met de omgeving? En hoe maak je met behulp van slimme (digitale) technologie de stad ook verder fietsvriendelijk?

Kortom: hoe krijg je met slimme technologie meer mensen op de fiets in Assen?

Winnende oplossing

Fiets mono met de o’Techno
Het is een app en fiets,  bedoeld om meer mensen te laten fietsen op een veilige manier. Wie veel fietst zonder afleidingen, verzamelt sterren waarmee je korting krijgt in verschillende winkels.  De met internet verbonden app is een navigatiesysteem en zorgt voor vermaak tijdens het stilstaan (mop, muziek  of  nieuws). De fiets gebruikt verschillende sensoren om te herkennen wanneer jij aan het fietsen bent, waar jij fietst en of jij veilig met handen aan stuur fietst. Zo weet de app wanneer jouw telefoon moet worden vergrendeld, wanneer je links of rechts af moet en wanneer je een druk of gevaarlijk punt bereikt.

Winnend groepje

Groepje blauw

Deelnemende scholen

De Parel

Jury
  • Marc Hulzebos, strategisch accountmanager Eurofiber Nederland
  • Richard Dekker, teammanager Ruimte Gemeente Assen
  • Charissa Roossien, Onderzoeker en productontwikkelaar Universitair Medisch Centrum Groningen
De winnaars
Impressie van de challenge in Rijswijk

Andere geweldige ideeën

Fiets van de toekomst
De elektrische fiets die het fietsen een stuk aangenamer maakt door:

  • Een automatische bel die geïntegreerd zit in het stuur met een camera die naar voren kijkt om mogelijke fietsers te spotten. Het geluid van de bel kan ook zelf ingesteld worden.
  • Een navigatiesysteem in het stuur van de fiets dat met speakertjes verteld waar je heen moet.
  • Een automatisch slot dat werkt met gezichtsherkenning door een camera die gericht staat op de fietser. Tevens komt er stroom op het slot te staan, zodat een dief niet de fiets mee kan nemen als het gezicht niet wordt herkent!
  • Lampen op de fiets op basis van UV-sensoren. Tevens kan de sterkte van het licht en de tijden van aan-staan handmatig worden bediend.

Project SnelLicht
Stel je voor: je fietst op een saai onverlicht en heel lang fietspad. Het begint ook nog eens te regenen. Dat is niet echt leuk toch? Fietsen moet leuk, veilig en gezond zijn! Project SnelLicht bestaat uit drie delen: de fiets, een app en de omgeving. De comfortabele elektrische fiets heeft verschillende sensoren die jouw fietstocht fijner maken, zo gaat jouw fietsverlichting automatisch aan als het donker wordt en houden de sensoren jouw houding in de gaten. Op je telefoon, die je in een fietsklem zet, kun je de app openen. Op de app zie je de route, inclusief informatie over leuke dingen onderweg. De app geeft ook meldingen, bijvoorbeeld als het bijna gaat regenen. Tenslotte kijkt project SnelLicht ook naar de omgeving. Naast meer planten en bloemen langs de weg, willen we saaie lange rechte stukken leuker maken door een racefietspad te maken. Met sensoren in de weg wordt jouw snelheid gemeten en aan het eind van de weg zie je hoe hard je gefietst hebt en of jij de snelste van de dag was!

De helpende fiets
Hij moet snel zijn, niet snel stuk, goedkoop, je moet er veel op kunnen meenemen en hij moet niet snel omvallen. Daarom: licht en stevig materiaal, geen vaste prijs maar per bod verkocht, veel ruimte voor fietstassen en goede standaard, die ook rijdend helpt. Hij moet leuk zijn. Daarom: een uitklapbaar automatisch regenjas, een frame van doorzichtig materiaal met lichtjrs er om zodat de fiets van kleur kan veranderen, banden die bij sneeuw en ijs breder en steviger worden. Hij moet veilig zijn. Daarom: een telefoonbakje waarmee fiets ontgrendeld wordt en telefoon tegelijk niet gebruikt kan worden, sensoren die obstakels en ander verkeer detecteren en de fiets kunnen laten remmen, sturen of bellen. Hij moet slim zijn. Daarom: een kleine tablet op het stuur met siri-achtig besturing voor navigatie, weer en tips.